10 tips om je niet te vervelen in de lockdown

We zitten nog steeds in een lockdown. Hierdoor zit je meer thuis en zie je je vrienden en familie minder vaak. Om je niet te vervelen hebben we een aantal tips voor je. Ook hebben steeds meer mensen mentale klachten. Speciaal voor deze mensen hebben we nog 5 extra tips om beter in je vel te zitten.

1. Koken/bakken

Het is heel leuk om nieuwe recepten uit te proberen. Ga eens op zoek naar een gerecht of inspiratie daarvoor. Er zijn heel veel sites die vol staan met lekkere recepten. Ook die je binnen 15 minuten kunt maken en waarvoor je geen chefkok hoeft te zijn. Verder is het meteen erg handig, want nu heb je ‘s avonds meer variatie om te eten.

Extra tip! Vinden jij en je vrienden het leuk om verschillende recepten uit te proberen? Maak een groepschat aan, zodat jullie recepten met elkaar kunnen uitwisselen.


2. Wandelen

We snappen goed dat je soms helemaal gek wordt van al dat binnen zitten. Het is daarom goed om regelmatig te wandelen. Als je hier niet zo van houdt, kun je dit ook langzaamaan opbouwen. Begin met elke dag 20 minuten een blokje om te lopen. Je kunt ook 2 of 3 keer per week een uur gaan wandelen. Het is maar net wat jij fijn vind.

Ga je liever hardlopen of een andere sport doen? Dat kan natuurlijk ook. Stel voor jezelf haalbare, kleine doelen. Zo blijft het leuk en kun je steeds een stukje verder.

3. Opruimen

Dit wordt vaak uitgesteld omdat we er ‘geen tijd’ voor hebben. Nu dat er veel gesloten is, kunnen we meer in en om het huis gaan doen. Ruim bijvoorbeeld eens je kledingkast op. Je kunt de kleding die je weg wilt doen verkopen en zo verdien je er ook nog een leuk zakcentje mee.

4. Klussen

Nadat je hebt opgeruimd kom je vaak ruimtes of plekken tegen die wel eens aangepakt mogen worden. Heb je een oude kast die nodig opgeknapt moet worden? Koop een blik verf en ga aan de slag! Je zult merken dat het fijn voelt als je iets hebt opgeknapt of nieuws in huis hebt.

5. Aan een nieuwe serie of filmreeks beginnen

Er staan zoveel leuke films en series online. Om wat tijd te verdrijven kun je gerust aan een nieuwe serie beginnen. Het liefst met 10 seizoenen of meer, want dan ben je wel even bezig. Ook kun je je gedachten goed verzetten. Je zit even in een andere (corona vrije) wereld.

Is er een vriend of familielid die ook aan dezelfde serie wil beginnen? Bij verschillende streamingsdiensten kun je ook ‘samen’ kijken, maar dan op afstand.


6. Nieuwe hobby zoeken

Wil je al heel lang gitaar gaan spelen of ben je toe om iets nieuws te leren? Nu is je kans! Zoals ik al eerder in dit bericht zei, is de kans groot dat je nu meer tijd hebt. Misschien wil je al heel lang een bepaald instrument gaan spelen of wil je een cursus gaan volgen. Online zijn er veel instellingen die verschillende diensten aanbieden.

Twijfel je al een tijdje om een eigen bedrijf te beginnen? Werk eerst je idee uit en maak een ondernemersplan. Bereken ook de kosten die je kwijt bent aan inkopen. Ben je er daarna nog steeds zeker over? Neem die stap en begin gewoon. Je hebt niets te verliezen.


7. Help iemand anders

Veel mensen hebben in deze tijd extra hulp nodig. Sommige scholieren hebben moeite met een bepaald vak en willen graag bijles. Ben jij bijvoorbeeld goed in Engels? Laat het anderen weten. Ook kun je je aanmelden bij verschillende instanties die jou dan inplannen om bijles te geven.

Verder kun je de hond uitlaten van de buren of de boodschappen doen voor je opa. Je zult merken dat het fijn is om iemand te helpen. Daardoor krijg jij ook een fijn gevoel.

Tip! Wil je iemand bedanken omdat hij of zij jou heeft geholpen? Geef een van onze Preciousboxen cadeau. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten. Ook kun je ze zelf samenstellen.


8. Videobellen met vrienden en familie

Nu je je naasten minder vaak kan zien, is het toch wel fijn om regelmatig contact te houden. Dit kan natuurlijk over whatsapp, maar het is veel leuker om elkaar weer even te zien. Videobel daarom met elkaar. Dit hoeft geen uur te duren, maar in een kwartier kun je elkaar weer helemaal op de hoogte brengen.

9. Online content maken

Vind je het leuk om online bezig te zijn en je creativiteit los te laten? Ga dan online content maken. Begin bijvoorbeeld een podcast of een YouTube kanaal. Ben je liever niet zo zichtbaar en wil je meer anoniem blijven? Dan kun je ook een Instagram of Facebook-pagina maken. Hierop kun je zelfgemaakte foto’s of teksten plaatsen. Als jouw kanaal of pagina uiteindelijk goed loopt en je hebt veel volgers, dan kun je hier zelfs wat geld mee verdienen.

10. Stel elke dag een doel voor jezelf

Om te voorkomen dat je iedere dag in je pyjama op de bank zit te Netflixen, is het goed om doelen voor jezelf te stellen. Gebruik de tips hierboven voor inspiratie. Stel bijvoorbeeld het doel dat je minimaal 20 kilometer per week wilt wandelen of hardlopen. Of stel het doel dat je morgen 1 kamer van je huis op wilt ruimen en over een paar dagen de andere.

Met kleine doelen bereik je over het algemeen meer dan met grote. Als je namelijk een wat kleiner doel voor jezelf stelt, is het behalen hiervan makkelijker. Ook is de kans minder groot dat je ermee stopt.

5 tips voor je mentale gezondheid

1. Praat erover

Dit is voor vele erg lastig. Het is moeilijk om over je gevoelens te praten, vooral als het even niet zo goed gaat. Wel is het heel belangrijk. Je hoeft het echt niet tegen 20 mensen te vertellen dat je niet lekker in je vel zit. Maar neem bijvoorbeeld 1 goede vriend of vriendin in vertrouwen. Je zult merken dat je je daarna beter en opgelucht voelt.

2. Schrijf het van je af

Ben je niet zo’n prater? Dat hebben heel veel mensen en dat is helemaal niet erg. Misschien voel jij je beter als je je gevoelens en gedachtes op papier zet. Je kunt hier elke dag even de tijd voor nemen. Schrijf ook meteen op wat je er zelf aan kan doen zodat het weer beter met je gaat.

Er bestaan kleine dagboekjes met vragen over hoe je dag was. Hier kun je precies in opschrijven wat er goed en minder ging die dag.


3. Kijk niet teveel het nieuws

In het nieuws zie je over het algemeen de slechte dingen die er gebeurd zijn. Dit is soms best deprimerend. Natuurlijk is het wel fijn om iets mee te krijgen van wat er allemaal gaande is. Kijk daarom alleen het overzicht. Ook zijn er verschillende websites en pagina’s die leuk nieuws verspreiden. Focus je daarop.


4. Lichtpuntjes zien

Overal zijn (kleine) lichtpuntjes. Probeer je daarop te focussen. Schijnt de zon en vind je dat fijn? Ga dan lekker naar buiten en geniet van dat moment. Heb je een leuk berichtje gekregen van een vriend? Dit kun je gerust later nog eens nalezen om dat fijne gevoel weer terug te krijgen. Hoe klein het lichtpuntje ook is, probeer er iets groots van te maken en geniet volop van dat moment.

5. Hulp vragen en accepteren

Soms is het fijn om met een professioneel iemand over je gevoelens en problemen te praten. Zij zijn er immers in gespecialiseerd en kunnen jou helpen. Merk je dus dat je niet even in een dipje zit, maar dat je je al langere tijd mentaal niet goed voelt? Accepteer dat het niet goed gaat en zoek hulp. Het is belangrijk dat je naar iemand toegaat met wie je een klik hebt en waarbij jij je fijn voelt.

Weet dat je niet alleen bent en dat meer mensen niet goed in zijn of haar vel zitten. Maar jij bent niet minder belangrijk dan iemand anders. Jij verdient het ook om geholpen te worden en je goed te voelen. Ook is het geen taboe om toe te geven dat het niet goed met je gaat. Het is juist ontzettend dapper van je.


Wil je nog iets lezen van onze blog? We hebben de eerste 3 delen van het reisverhaal in Nieuw-Zeeland online staan. Dus klik gerust verder om dit te lezen.

  • Facebook
  • Instagram
KVK: 78463882 
BTW: NL003333436B85